Zomerbandentest

1916-side-view-of-a-yellow-sports-car-pvIn Nederland kende men eigenlijk alleen gewone autobanden, behalve als je naar het buitenland ging in de winter, dan gebruikte men sneeuwkettingen en later standaard de winterbanden. Tegenwoordig heeft men meerdere soorten banden in de productie en verkoop: de vierseizoenenbanden, de winterbanden en de zomerbanden. Over de laatste soort autobanden gaan we het zodra hebben. De eigenschappen die een band bezit, ongeacht welk soort band het betreft zijn een compromis van allerlei tegenstrijdige eigenschappen. De best mogelijke band is dus het resultaat van een afweging van al die verschillende eigenschappen, vooral is dit opgaande in het geval van zomerbanden.

Wil je de beste band hebben dan zoek je dus zogezegd naar het beste compromis. De onderlinge samenhang is dus uiterst belangrijk. Wil je veel grip krijgen, dan wordt de slijtvastheid daardoor kleiner, zoals je ziet bij Formule 1 is er sprake van extreem goede grip, maar dan zijn de banden na een tiental rondjes wel helemaal op. Bandenfabrikanten voeren dus een onderlinge strijd over wie het beste erin slaagt dit ultieme compromis te vinden: een veilig en tegelijkertijd duurzaam rolcontact met de weg.

Je kan er dus van uit gaan dat vierseizoenenbanden met zijn waarden tussen de winterbanden en de zomerbanden inzit. Bij de zomerbanden ontbreekt namelijk het zware profiel van de winterband en laatste slijt dientengevolge dan ook meer. De reden dat mensen winterbanden onder de auto zetten, is dat dit verplicht is bij winterse omstandigheden in meerdere landen en natuurlijk vanwege de inherente veiligheidsvoordelen.

Waar wordt dan de zomerbandentest op gebaseerd? In ieder geval is de winnaar uit de test diegene waar alle eigenschappen de hoogste testwaarden scoren.  Deze bestaan uit de volgende onderdelen: vooral uiteraard remmen (op droog en nat wegdek), zijdelingse grip (weerstand bij slippen van de auto), aquaplanning weerstand, productie van rolgeluid, invloed op motorverbruik, slijtvastheid van de band, veiligheid, prestaties op droge en natte rijbaan en duurzaamheid op hoge snelheid. Wilt u nog meer tips neem dan contact met ons op.